Mobile-first, wat betekent dit voor SEO?

Linda Slaats
3 januari 2017
door Linda Slaats

In 2014 sprak Larry Page de nu nog veelgebruikte quote: ‘“We are no longer in a mobile first world, we are in a mobile only world”. In navolging hiervan werd in 2015 de eerste ‘mobile-friendly update’ uitgerold door Google. Mobielvriendelijke pagina’s kregen hierbij een voorkeursbehandeling in de mobiele zoekresultaten.

De smartphone revolutie gaat nog steeds door. We groeien nu echt naar ‘mobile only’ toe. Afgelopen november kwam de aankondiging van Google dat de indexering van zoekresultaten mobile-first wordt. Pagina’s van de mobiele versie van een website krijgen hierbij uiteindelijk de voorkeur boven de desktopversie. Een top SEO-desktopwebsite is daardoor geen garantie meer voor een hoge plaatsing in de mobiele zoekresultaten. In 2017 kun je dus echt niet meer zonder mobiele website.

Overeenkomende content op desktop- en mobiele website

Nu kijken de ranking systemen bij het indexeren van de zoekresultaten nog naar de desktopversie van een pagina. Maar het komt vaak voor dat de mobiele versie van diezelfde pagina veel minder content bevat. Wanneer je een zoekopdracht via de smartphone uitvoert krijg je op deze manier niet het beste resultaat en vind je misschien niet het antwoord op je vraag.

Met mobile-first indexeren wordt alleen de mobiele website gecrawld en geïndexeerd. Daarom is het belangrijk dat er op de mobiele website dezelfde content te vinden is als op de desktopversie om dezelfde positie in de zoekresultaten te kunnen halen als met de desktopversie.

Gebruiksvriendelijkheid staat op de eerste plaats

De gebruiksvriendelijkheid van de mobiele website speelt een grote rol in het nieuwe indexeringsproces. Alleen een responsive design is daarom niet genoeg. De content op de mobiele en desktopversie is dan wel hetzelfde maar de manier waarop de mobiele website wordt gebruikt is anders dan het gebruik van de desktopversie van de site. Daarom wordt het design van de mobiele website meegenomen bij het bepalen van de ranking.

Content moet goed te vinden en goed te lezen zijn, voor de gebruiker én de crawler. Zorg er daarom voor dat de content optimaal wordt gepresenteerd met een logische indeling. De tekst en titels moeten to-the-point zijn en de teksten dienen een goede lengte te hebben. De mobiele gebruiker wil graag zo snel mogelijk het antwoord op zijn vraag vinden. Hele lappen tekst kosten te veel tijd om te lezen. Kortere teksten waarmee je meteen duidelijk antwoord geeft op een vraag zijn daarom beter.

Mobielvriendelijke website

Kortere stukken tekst zijn bovendien ook beter voor de mobiele leesbaarheid. Gebruiksgemak zorgt er tenslotte voor dat gebruikers langer op je website blijven. De duur van een websitebezoek is belangrijk want dit is ook een meetpunt van Google om de positie van de website te bepalen.  

Laadtijd

Accelerated Mobile Pages Project (AMP)

Nog een tijdsfactor die de gebruikservaring beïnvloedt, en die Google gebruikt om de ranking te bepalen, is de laadtijd van je mobiele website. Te lang laden van een website zorgt ervoor dat de lezer afhaakt. Comprimeer afbeeldingen bijvoorbeeld zo veel mogelijk om je website zo snel mogelijk te laten laden. Daarnaast is het Accelerated Mobile Pages Project (AMP) een aanrader. Met AMP wordt met basis HTML een ‘lichtgewicht’ website gebouwd. Hiermee verbetert de laadsnelheid van een mobiele website drastisch. Websites die hier gebruik van maken zijn in de zoekresultaten te herkennen aan het grijze icoontje met een bliksemschicht met AMP ernaast, zie het voorbeeld hiernaast.  

Ander soort zoekopdrachten

Bij het creëren van content is het van belang om dit vanuit de mobile-first-gedachte te doen. Zoekwoorden zijn voor mobiele websites nog net zo belangrijk als voor desktopwebsites. Maar via een smartphone worden zoekopdrachten anders uitgevoerd dan op de desktop. Er worden bijvoorbeeld steeds meer gesproken zoekopdrachten gedaan. In 2016 was 20% van de zoekopdrachten een gesproken opdracht. De verwachting is dat dit in 2020 tot 50% zal stijgen. Een gesproken zoekopdracht wordt vaak in de vorm van een vraag gedaan. Dit in tegenstelling tot een getypte zoekopdracht waarbij vaak maar een paar steekwoorden worden gebruikt. Long tail zoekwoorden worden daardoor belangrijker. Een uitgebreidere zoekopdracht geeft ook de intentie en context beter aan. Hier kan Google beter op inspelen en de passende informatie tonen. Als je vraag begint met ‘Wat is…’ wordt duidelijk dat iemand informatie zoekt. Komt het woord ‘kopen’ voor in de zoekopdracht dan weet Google dat er resultaten met winkels gegeven moeten worden. Speel hierop in met het creëren van je content.

Locatiegegevens

Zoekresultaat met locatiegegevens

Locatie speelt ook een belangrijke rol bij mobiel zoeken. Google gebruikt de locatie van de gebruiker om zoekresultaten in de buurt weer te geven. Deze resultaten zijn belangrijk want lokale zoekopdrachten leveren meer daadwerkelijke bezoeken of aankopen op. De helft van de consumenten die een winkel in hun omgeving opzoekt via Google bezoekt deze winkel binnen een dag. Vergroot de mobiele zichtbaarheid van je website door de locatie van je bedrijf in de content, titels, metagegevens, alt-tags en url op te nemen. Meld je bedrijf sowieso ook aan op Google Mijn Bedrijf. Hiermee wordt op elk apparaat bedrijfsinformatie, zoals een routebeschrijving, openingstijden of een telefoonnummer, weergegeven op Google Zoeken, Maps en Google+.  

De belangrijkste dingen om rekening mee te houden bij een mobiele website nog een keer op een rijtje:

  • Gebruiksvriendelijkheid van de mobiele website.
  • Informatie moet snel en duidelijk gevonden kunnen worden.
  • Richt je op long tail zoekwoorden en zorg voor een relevante context eromheen.
  • Optimaliseer je locatiegegevens.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je mobiele website? Neem contact met ons op voor advies op maat!

Karen Foesenek

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.